V 36 (35+0) idag

Bebisen

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut.
Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för
att kunna passera ut genom ditt bäcken.
Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen,
men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.
Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika
mycket som den gjort tidigare.
Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger
sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.

Du

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln.
Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt.
Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.
Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det
ibland kännas obehagligt och svårt att andas.
Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.
Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna,
och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.
Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa
slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.
Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ,
så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC.

(http://www.blimamma.se/gravid-vecka-36.html)

Idag tog jag med dottern till barnens hus(gamla babyland) i kungens kurva för att hämta ut en gratis
babybox... Vilket jag måste erkänna att jag blev riktigt besviken på...

Detta fick man + ett erbjudande från GoBoken om ett start paket där... (inget intressant då jag har det redan)..
Napparna har jag redan oxå.. =/
Skulle varit bra med fler typ rabattkuponger på olika barnaffärer,både i butik o på nätet...
Men men, som sagt den var gratis o jag valde att inte ta blöjhinken då vi har en kvar... från babyboxen
som jag fick hämta ut när jag väntade dottern...

Efter barnens hus promenerade vi vidare till Ikea...
Kom därifrån med lite smått, ritpapper på rulle till dotra,lite säkerhetsanordningar mmm...
Men ingen madrass, fast den var ihop rullad så var den för lång för att kunna ha under vagnen
så den får jag ta en annan gång...

När vi var på väg ut så köpte jag en grillad med bröd till dotra o vem träffar jag på där..
jo. Ida o Helena =) de hade ett barn var med sig... =)
Så trevligt att prata lite med dem,då jag inte träffat några på länge eftersom det varit mycket med
både studier o mvc-besök...men även då vi var sjuka... =S

Väl hemma somnade dotra o jag tog mig ner i porten...
Skulle möta upp en person som jag skulle byta till mig en leksaksspis till dottern...
Allt gick smidigt...

Nån som inte tror att min dotter blev glad när hon vaknade.. =)
Som ni ser har hon redan lagt in saker i den o hon har flyttat runt på den
hela kvällen... =)
Så det var ett bra byte...

Sen fick jag självklart för mig att börja med sista garderoben... =S
Ställde om lite kartonger där inne, fick in alla dotterns opackade urvuxna kläder.. =)
Fick ordning så att det blev bra...
Sen skruvade jag ihop spjälsängen...igen... så nu är den uppe o bebisen kan komma när
den känner för det....
Ställde några bokkartonger under spjälsängen(finns juh utrymme där så länge den är högst upp) o
flyttade "byrån" dit den ska stå =)
Så här ser det ut där..


Det som ska fixas nästa vecka är ställa i ordning dotterns växasäng, min mamma ska köra upp den o oss
på söndag.. o sen ska vi ställa in en möbel på sambons sida av sängen.. Sen är faktiskt sovrummet klart.. .

O eftersom jag höll på i fixa i sovrummet glömde jag bort klockan o dotra somnade inte förrens 21:30 ungefär..
Efter jag lagt in henne så gick jag igenom bebiskläderna med stl:ar från 60-68 för att kunna tvätta dem oxå..
Utifall denna tänker växa lika fort som dottern gjorde...
Som tur är det inte så mycket "tjej" kläder utan mest unisex kläder i de små storlekarna.. =)
Men nu tänker jag iaf säga god natt o sen får vi se om jag o dotra vaknar i tid o orkar till öppna en sväng..

God Natt!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0